logo

PALAU MACAYA

Pg. de Sant Joan, 108, Barcelona

PALAU MACAYA Pg. de Sant Joan, 108, Barcelona

facebook twitter

CURSOS

Curs

Cinema polític
Antonio Monegal
Catedràtic de Literatura Comparada

Del 26 d'octubre al 30 de novembre de 18 a 20 hores


Qualificar una pel·lícula com a cinema de propaganda es considera un demèrit que va en detriment del seu valor estètic. No obstant això, la història del cinema ofereix nombrosos exemples de produccions amb intencionalitat política i reconeixement com a obres d’art. La revolució soviètica i el nazisme van descobrir molt aviat el potencial del cinema com a instrument de propaganda, i la Guerra Civil Espanyola va ser un laboratori decisiu d’experimentació amb els usos polítics del mitjà. El curs fa un recorregut per una selecció de pel·lícules nascudes amb voluntat d’intervenció política per preguntar-se quin és el seu valor actual, si conserven, almenys en part, la seva càrrega política original, si les llegim com a documents històrics o si perviuen per la seva dimensió artística. Es comentaran pel·lícules de Eisenstein, Riefenstahl, Ivens, Biberman, Pontecorvo, Godard, Costa-Gavras, Guzmán, Fassbinder, Loach, Moore i Portabella.

 

 

 

PROGRAMA

26 d’octubre. Del cinema de propaganda al thriller polític. Denúncia i activisme. Els temes contemporanis: dones, LGTB, racisme, migració, neocapitalisme, imperialisme, medi ambient, violència. La política dels afectes.

 

2 de novembre. La invenció del cinema de propaganda. Art i document històric. Els llenguatges de les avantguardes. Films: Sergei Eisenstein, Oktyabr (1928), Leni Riefenstahl, Triumph des Willens (1935), Joris Ivens, The Spanish Earth (1937).

 

15 de novembre. Èpica, utopia, melodrama i tragèdia. La relació entre cinema documental i ficció. Films: Herbert J. Biberman, Salt of the Earth (1954), Guido Pontecorvo, La battaglia di Algeri (1966), Patricio Guzmán, La batalla de Chile (1975).

 

23 de novembre. Els llenguatges de la revolució del 68. Art i cultura de masses. Films: Pasolini, La Rabbia (1963), Godard, La chinoise (1967), Groupe Dziga Vertov, Le vent de l’est (1979).

 

30 de novembre. La temporalitat en el cinema polític: filmar el context. Cultura i conflicte. Films: Pere Portabella, Informe general (1977) i Informe general II (2015).


Palau Macaya, passeig de Sant Joan, 108, Barcelona

INSCRIU-TE AQUÍ LOCALITZACIÓ