CURSOS
Curs
Literatura i valor
Joana MasóProfessora de literatura francesa
Els dijous 28 de febrer i 7, 14, 21 i 28 de març de 2019
de 18 a 20 hores
Hi ha una història literària, filosòfica i política a través de la qual emergeix el valor desigual de les persones dins del món comú. En textos fundadors de la cultura occidental com la Ilíada i l’Odissea, els usos del valor no remetien a les coses sinó a les persones i a la seva vàlua, al seu preu o menyspreu dins l’ordre social. Aquest curs s’acostarà a l’obra d’alguns escriptors dels segles XIX i XX que van criticar aquesta herència del valor occidental perquè van imaginar ficcions que transformaven la percepció col·lectiva dels desvalorats dins l’economia de la seva època contemporània.
PROGRAMA
Dijous, 28 de febrer
El problema del valor
Quina és aquesta història política que ha fet del valor i del valor desigual de les persones un dels grans fils roigs que l’escriptura moderna i les anomenades literatures de la democràcia posen en crisi?
Dijous, 7 de març
Charles Baudelaire i la falsa moneda
Durant l’apogeu del capitalisme de la segona meitat del segle XIX i des del cor de la capital de les llums, París, Baudelaire elabora una escriptura muda dels pobres i dels grans exclosos com si el relat del progrés fos la falsa moneda de la modernitat.
Dijous, 14 de març
André Gide i els falsificadors de monedes
Gide hereta el llegat de Baudelaire per obrir la pregunta sobre la falsedat del valor en el si de l’ordre familiar, la filiació i el matrimoni heterosexual just en el moment en què desapareix a França i, seguidament, a Europa el patró or basat en una economia dels «valors segurs».
Dijous, 21 de març
Virginia Woolf i l’economia de la guinea
Des del feminisme i obrint una reflexió entorn de l’emancipació econòmica de les dones als anys trenta del segle XX, Virginia Woolf pren la guinea, moneda d’herència colonial, com a metàfora de tota economia per tal d’oposar-hi formes alternatives d’economia informal.
Dijous, 28 de març
Marguerite Duras i l’extractivisme colonial
Nascuda a la Indoxina francesa i en ple període de descolonització als anys seixanta, Marguerite Duras decideix escriure sobre l’extractivisme colonial en un món on els desvalorats no valen res, amb la qual cosa anuncia bona part de la nostra crítica contemporània, de Judith Butler a Achille Mbembe.
Palau Macaya, Passeig de Sant Joan, 108, Barcelona
LOCALITZACIÓ