CURSOS
Curs
Una mirada teatral
Oriol BroggiDirector de teatre Ferran Utzet
Director de teatre
VEURE VÍDEOS
Una introducció al món de l’escena. Acompanyat de la presentació d’imatges i vídeos d’exemples concrets, una reflexió sobre què és el teatre, com funciona una obra de teatre internament, la interpretació com a vehicle d’idees i emocions, el paper de l’escenografia, del cos humà, de la versemblança i la veritat, entre d’altres aspectes i recursos escènics. També, sobre les arts en viu, com afecta la Covid-19 i com hauria de ser el teatre a partir d’ara.
PROGRAMA
Dilluns, 15 de juny
Qüestions generals : Què és el teatre? El lloc del teatre. Espai de la realitat i la ficció.
Oriol Broggi
L’argumentació de què és el teatre?, de què parlem quan diem teatre?, com funciona internament?, no la podem deslligar actualment de la realitat de la covid-19, que l’afecta profundament.
Potser justament aquesta situació ens permet de pensar-hi amb molta més intensitat. Perquè la crisi sanitària posa en qüestió —prohibeix directament— les condicions fonamentals del fet teatral: l’art en directe, en viu, i la trobada ritualitzada d’un grup de persones. És aquesta prohibició el que ens fa evidents molts dels mecanismes que abans estaven ocults darrere l’evident. De tan a la vista que ho teníem, ens era molt difícil d’observar.
L’art de la llibertat. Prendre’n consciència. I la seva presa de consciència, «una presa de consciència contínua i insistent» que et permet estar realment en llibertat, i encara més quan a través de la ficció treballes el pensament crític, el diàleg, els límits de les pròpies emocions i de les col·lectives.
Com serà el teatre a partir d’ara? Aquesta pregunta ens obliga a mirar com era abans.
1. Definició general de l’art en viu.
2. Veritat i versemblança. Les arts en viu. L’ara i aquí.
3. La interpretació com a vehiculació d’idees, emocions i sentiments a partir de l’artifici.
4. El lloc del teatre en la societat moderna. Els grans canvis de la història acompanyats pel seu mirall teatral, canvis en les disposicions escèniques. Què representen i com influeixen i són influïdes pels canvis socials.
5. Com podria ser el teatre a partir d’ara?
Dimarts, 16 de juny
La vivència teatral a la Biblioteca: Preparar una proposta per a la Perla 29 a la Biblioteca.
Ferran Utzet
Com serà la nova obra que es proposarà a un director i com aquest n’imaginarà el muntatge. Com en seguirà les idees fins a materialitzar-les en una escena.
L’espai teatral. El lloc on imaginem que transcorre el teatre. Com l’organitzem i què anem a buscar.
El moment on passa. El moment exacte de les idees i de la transició a fets i escenes.
Dimecres, 17 de juny
Preparar una obra de teatre. Què anem a buscar? Què és el ritme? Què és la bellesa? Què és la col·lectivitat?
Oriol Broggi
Tres qüestions imprescindibles a l’hora d’encarar un muntatge teatral. Quines són les formes per explicar un/el misteri? Cànons de bellesa? Ritmes de colors, moviments i paraules?
Codis que utilitzem i com els fem anar: llum / color / forma / actuació, i com es confegeixen ritmes entre ells. L’acció, sempre considerada el motor del teatre, supeditada al ritme de l’explosió dels sentits en l’espectador.
Com, a través de la col·lectivitat de l’acte teatral, arribem a topar amb la col·lectivitat del públic i parlem aleshores de la nostra col·lectivitat.
El cos humà com a mesura de tota ficció. També aquí tornem a topar frontalment amb la situació actual, i inevitablement hi hem de fer referència.
Dijous, 18 de juny
Tancament: Quin és el meu teatre. La voluntat d’enllaçar les petites coses amb les grans idees.
Oriol Broggi
Breu repàs del nostre teatre, allò que ens ha mogut i allò que hem anat a buscar.
Imatges i records. Explicació a partir d’imatges, de situacions, i repàs dels muntatges teatrals.
A què apuntar? ¿Què és el que voldríem anar a buscar des de La Perla i el nostre teatre?
Palau Macaya, Passeig de Sant Joan, 108, Barcelona
LOCALITZACIÓ